Mała księgowość to forma księgowości uproszczonej, którą obowiązek mają prowadzić mikro i mali przedsiębiorcy. Najczęściej jej charakter powiązany jest z prowadzeniem księgi przychodów i rozchodów, ewidencji przychodów zryczałtowanego podatku oraz rejestrów VAT.
Ewidencja finansów prostszym sposobem jest formą dotyczącą zarówno firm jednoosobowych, jak również małych i średnich przedsiębiorstw rozliczających się na zasadach ogólnych. Korzystać z niej mogą osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, spółki cywilne osób fizycznych i firmy, których przychody za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły 1,2 miliona euro.
Poza KPiR przedsiębiorca może rozliczać koszta za pomocą karty podatkowej, czyli co miesiąc odprowadzać stałą kwotę podwyższoną co roku o wskaźnik wzrostu lub ewidencjonować z użyciem ryczałtu, czyli obliczać obciążenie na podstawie całkowitego przychodu bez uwzględniania ich kosztów.
Prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów na własną rękę naraża przedsiębiorcę na popełnienie błędu dlatego w większości przypadków to zadanie zlecane jest firmom zewnętrznym świadczącym usługi w zakresie kontroli ewidencji finansów i podatków.
Każdy podmiot prowadzący rejestry VAT może sporządzać deklarację podatkowe w postaci wygenerowanych Jednolitych Plików Kontrolnych, w skrócie JPK_VAT i obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy.
Mała księgowość w niektórych przypadkach zobowiązuje przedsiębiorcę do prowadzenia wykazu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Od ponad dekady pasjonuję się księgowością i doradztwem gospodarczym. Specjalizuję się w zarządzaniu finansami spółek handlowych, wspierając klientów na każdym etapie prowadzenia działalności gospodarczej. Posiadam nie tylko teoretyczną wiedzę z zakresu księgowości, ale także praktyczne doświadczenie, które pozwala mi zrozumieć i skutecznie reagować na potrzeby moich klientów.